Mindfulness för barn – 3 enkla övningar

Mindfulness för barn – 3 enkla övningar
7 december, 2021 anders
mindfulness-for-barn

Vad är mindfulness?

Mindfulness är en metod som används för att fokusera på nuet. Det betyder alltså att man är uppmärksam på vad som händer i stunden, och att tankarna inte drivs bort mot det som har varit eller framtiden. Det finns olika sätt att utöva mindfulness; meditation, andningsövningar, eller bara att reflektera över eller lägga märke till sina tankar och känslor i stunden. Det är också viktigt att vara nyfiken och POSITIV till det som händer i stunden. Var positiv och snäll mot dig själv och alla andra omkring dig. Att öva mindfulness är bra för att motverka och bättre hantera stress, ångest och nedstämdhet.

Behöver barn mindfulness?

Svaret är: ja! Barnens vardag kan också vara stressig. Förskola och skola är fylld med aktiviteter, nya saker att lära sig och kanske till och med läxor och prov. Sedan finns det ju aktiviteter utanför skolan som kan bidra till en stressig och aktivitetsfylld vardag. Mobiler och surfplattor tar ofta upp mycket tid och hindrar dig från att kunna fokusera på nuet och vara ”mindful”. Ökad skärmtid kan bidra till stress och försämrat välmående hos barn. Barn lär sig nya saker hela tiden och deras hjärnor utvecklas i snabb takt. Därför är det extra viktigt för barn att stanna upp, återhämta sig och reflektera över allt det nya dem lärt sig. Att ha tråkigt och göra ingenting är ibland lika viktigt som att lära sig och utvecklas!

Så övar du upp mindfulness med barn

Som sagt är det ett bra sätt att motverka stress, men mindfulness har en massa andra positiva effekter också. Det kan till exempel leda till förbättrad sömn, ökat självförtroende och bättre koncentrationsförmåga. Det finns många sätt att öva mindfulness.

3 tips på mindfulness för barn

  • Öva på att ta 3–5 minuters tystnad vid matbordet innan man börjar äta.
  • Barn kan tillsammans med sin nanny ta en promenad ute i skogen och försöka vara uppmärksamma till allt som händer i stunden. Lyssna på ljuden i skogen, gör andningsövningar, försök hitta olika sorters färger, former och djur och hitta på lekar.
  • Eller så kan man bara ta en paus från allt och göra en andningsövning! Fokusera på andningen och försök kontrollera den eller räkna sekunderna vid varje in- och utandning.

Säkerhetsutbildad nanny – fr 135 kr/h

Få prisförslag